FIFA vs. Bavaria: a védjegyek lebilincselő világa

 

Múlt héten meglepő híradást hallhattunk a dél-afrikai futball VB-ről, aminek ráadásul nem sok köze volt a focihoz. Nem arról volt ugyanis szó, hogy valamelyik favorit csapat kiesett, vagy egy kisebb csapatnak sikerült nyerni, hanem arról, hogy fiatal lányok egy csoportját kidobták az egyik stadionból, kettőjüket pedig le is tartóztatták. Mindez a Dánia-Hollandia meccs alatt történt. Hogy miért? A Bavaria márka engedély nélküli reklámozásáért.

Mit is jelent ez? Ahogy azt talán mindenki tudja, a FIFA Világbajnokság mint esemény erőteljesen függ a szponzorok pénzétől, amelyért cserébe a FIFÁ-nak kötelessége megvédeni a támogatói érdekeit. Az egyik VB-szponzor pedig nem más, mint az Anheuser-Busch, a Budweiser tulajdonosa. Múlt héten néhány lány azzal hívta fel magára a figyelmet a dán-holland mérkőzés alatt, hogy dán színekben pompázó ruháikat narancssárgára cserélték. Ezzel nincs is semmi gond, mondhatnánk, hiszen a narancs a hollandok színe, és a legtöbb holland szurkoló talpig narancssárgában feszít egy ilyen meccsen. Ebben az esetben azonban a lányok ruháját olyan marketingeszköznek tekintették, amely a Bavaria-t reklámozza. A Bavaria márpedig nem szponzora a VB-nek, ráadásul a Budweiser versenytársa is – ezért a Bavaria reklámozása egyértelműen nem megengedett a VB-n.

Két reklámlányt tartóztattak le (hollandokat, akik a FIFA szerint felbéreltek ártatlan helyi lányokat a kampányhoz), és ma bíróság elé citálták (volna) őket Dél-Afrikában. Maga a letartóztatás a dél-afrikai kereskedelmi törvény 15A cikke alapján történt, amely kimondja, hogy amennyiben egy eseményt védettnek nyilvánítanak, senkinek nincs joga márkák reklámozásához a szervezők előzetes engedélye nélkül – a Világbajnokság pedig védett eseménynek számít. A lányoknak tegnap még két lehetőségük volt: vagy bűnösnek vallják magukat, és reménykednek abban, hogy megússzák egy jelentős pénzbüntetéssel, amit a Bavaria majd szépen kifizet; vagy precedensértékű ítéletért küzdenek, és ezzel kockáztatják a börtönt. Mostanra eldőlt a kérdés: a felek peren kívül megegyeztek, és igyekeznek nem felhívni a figyelmet az ügyre a továbbiakban.

De vajon ez az ügy tényleg reklámozásról szól? A Bavaria márka valóban megtalálható a ruhán, és a Bavaria oldalán is meg lehet nézni a „a holland ruha viselésének négy módját”, köztük a „sportos viseletet”, amelynél a viselő nagy hangsúlyt fektet arra, hogy elől a logó jól látszódjon. De valóban jól látszódott-e ez a logó az elhíresült holland-dán meccsen „szurkoló” lányokon?

Nos, ha a FIFA nem tett volna lépéseket, valószínűleg ez a világon senkinek nem tűnt volna fel – eleinte csak a srácok küldözgették egymásnak a csinos szurkolólányokról szóló videókat. A Bavaria mostanra viszont több, mint egy hetes ingyenreklámot kapott, nagyrészt a FIFA felhajtásának köszönhetően. Azzal, hogy védeni próbálta szponzorát, jó eséllyel sokkal több kárt okozott, mint hasznot.

Hogy vajon számítatunk-e hasonló eseményekre a 2018-as holland-belga rendezésű VB-n?Mindenesetre a sok narancssárga holland drukker között biztos nehezebb lesz kiszűrni az ingyenreklám céljával megjelenő márkákat... 

Forrás: www.marques.org / Jeremy Phillips