Retro védjegyek, amik megmelengetik a szívünket

Bizony ezeken a hideg, már-már telet idéző napokon mindannyiunknak szüksége van valamire, ami picit megmelengeti a szívünket. Ezért arra gondoltunk, hogy összegyűjtünk Nektek pár, gyermekkort idéző védjegyet. Íme válogatásunk, reméljük Nektek is segíteni fog átvészelni az utolsó pénteket a hosszú  hétvége előtt.


Ha hiányoltok egy védjegyet, kommenteljetek, vagy írjatok a Facebookon és azonnal pótoljuk!

1. Csemege - Julius Meinl

A Csemege – Julius Meinl 1991-ben jött létre, mikor egy osztrák cég megvásárolta az 1952 óta működő, magyar Csemege hálózatot. A bolthálózat működésébe 1999-ben állt be a következő fordulat, mikor a Louis Delhaize csoport vásárolta meg. A vállalat neve ezután Csemege Szupermarketek Rt. lett, majd Csemege-Match Kereskedelmi Zrt. 2000-ben az új tulajdonos a hálózat két részre bontása mellett döntött és új márkaneveket vezetett be: a szupermarketeket Match-ra, a kisebb élelmiszerüzleteket pedig Smatch-ra nevezte át. Ez a felosztás egészen 2004-ig volt használtban, ezután a Match vált az egységes elnevezéssé. S bár a piros sapkás, mór embléma mára végleg eltűnt, a nosztalgiázni vágyók számára örök szimbólum marad.

 

 
2. Lanolinos Baba szappan, a fürdések réme

Ki ne emlékezne mindannyiunk fürdőpajtására, a Babára? Bizony, bárhogy is ellenkeztünk, anyukánk minden este könyörtelenül beparancsolt miket a kádba, ahol aztán kötelező jelleggel tölthettünk el a Babával pár jó hangulatú percet.
Maga a márka 1920 óta van jelen a magyar piacon, s a ’90-es évekig elsősorban szappanokat, olajokat, krémeket és hintőport gyártott. A folyamatos változások hatására azonban 1997-re csak a Baba Szappan maradt, ezért döntött a vezetőség a cég megújítása mellett.  Azóta számos új terméket vezettek be a piacra a Baba márkanév alatt, így dezodorokat, samponokat, tus- és habfürdőket, valamint testápolókat.
Szerencsére így a következő generációk sem „ússzák meg” a Babával való találkozást!


3. Royal Téliszalámis Sajt

Bár én személy szerint nem emlékszem erre a sajtcsodára, mégis hamisítatlan retro életérzés kerít hatalmába, mikor meglátom a 15 Ft-os fogyasztói árat. A védjegyoltalmat 1989-ben nyerte el a PANNONTEJ Tejtermékgyártó és Kereskedelmi Rt. Royal Téliszalámis névvel.

Ti ismeritek?  
 

 

 

 

 

4. Ha már sajt, akkor Medve

Stauffer Frigyes az 1900-as évek elején telepedett Svájcból Magyarországra, s építette meg sajtgyárát Répcelakon. 1945-ig a Medve békésen növekedett, ám a II. világháború után a sajtgyár államosításra került. A levédett Medve márkanévvel ezután nem gyárthattak tovább Magyarországon, így lépett színre a MACKÓ, az új márkanév, melynek nem titkolt célja volt a Medve nyomdokaiba lépni. 1970-től azonban újra visszatérhetett az eredeti elnevezés, mely mindmáig használatban van. A nagy változások a Medvénél is 1997-ben köszöntöttek be, ekkor a termék és a csomagolás is megújult és további ízesítések jelentek meg.
5. Sió

A SIÓ fennállásának elmúlt 30 évében sokat változott, de talán mégis a kezdetek, vagyis az úgynevezett launch point volt az, ami mindannyiunk számára máig a SIÓ-t jelenti. A márka eredetileg a dél-dunántúli állami gazdaságok és TSZ-ek gyümölcsöseinek hasznosítására született. Azonban a közismerten zamatos, napérlelte gyümölcsökből készülő italt készítő vállalattal hamar szerződést kötött a MÁV. A közlekedési vállalat célja az volt, hogy bővítse Utasellátója kínálatát egy praktikusan tárolható és könnyen szállítható finom gyümölcslével. Így született meg az alumíniumtasakos SIÓ, amely a 70-es éveknek emblematikus italává vált. A vasút egyébként jól teljesített, mint disztribútor, hiszen a Sió hamar országos ismertségre tett szert. A dobozos kiadás 1987-ben jelent meg.

6. Geszti Eszti, aki nem a mentor lánya

Bár talán ma már nem a gesztenye az első, ami eszünkbe jut a Geszti névről, de ez még megváltozhat! Ez év áprilisában ugyanis visszakerült a boltok polcaira a jól ismert magyar termék, a Túró Rudi legjobb pajtása: Geszti-Eszti.
Nem régiben a Prima Manori Kft. megvásárolta a Geszti-Eszti ’80-as években bejegyzett védjegyét, s megújult formában piacra dobta gyermekkorunk „gesztenyés rudiját”. Az új Geszti-Eszti azonban a korábbi tejalapú desszert helyett tisztán gesztenyepüréből készül, s a modern követelményeknek megfelelően több formában is fellelhető: kapható például mélyhűtött Geszti Eszti Szív vagy golyó desszert is.

7. Mese gyermekkávé


Minden idők egyik legnagyobb találmánya a Mese Gyermekkávé, ez vitathatatlan. Nem csak nagyon finom, de játszani is lehet vele, ami mint tudjuk nagyon nagy kincs az anyukák számára, hiszen „elvan a gyerek, ha játszik”. Ha azonban ezen csodálatos emlék hatására már biggyedne is a szánk sarka, azért teljesen nem kell elkeseredni, mert cikóriából készülő instant gyerekkávék vagy pótkávék ma is kaphatóak. Persze hiába, tudjuk mi, hogy nem ez a lényeg, hanem az, hogy a kutya lába, a porondmester teste és a maci feje...! Ti láttatok mostanában bármi hasonlót?

8. Sportrobi

Személyes élményem nem kötődik a képen látható sportitalhoz, viszont amint megláttam, beleszerettem. A Sportrobi tejfehérje-koncentrátum szintén a PANNONTEJ terméke volt, s a képen is látható, hogy a rendszerváltás-kori sportolókkal ápolhatott szorosabb barátságot. Láthatjuk, hogy súlyemeléshez, puskával vagy pisztollyal való lövéshez, birkózáshoz, evezéshez, térden csúszáshoz, focihoz, úszáshoz, biciklizéshez, röplabdához, víváshoz, kézilabdázáshoz, vitorlázáshoz és golfozáshoz is kiváló társunk lehet. De mi a különbség az első sor második és a második sor második képe között? A helyes megfejtők között értékes ajándékokat nem sorsolunk ki.  

 

 

 

9. Magyar Televízió
Az, hogy a Magyar televízió egyes és kettes csatornája mennyire retro, nem is lehet kérdés. Mégpedig azért sem, mert a csatornákon egykor futó nagysikerű műsorokat éppen manapság kezdik újra felfedezni. Ezzel egy időben megindultak a kísérletek ezen emblematikus programok feltámasztására is. A Strory 4 csatorna például szeptemberben kezdte meg a Szerencsekerék felújított verziójának sugárzását. A siker nem várt volt: szeptember végére az adó megduplázta addigi hasonló idősávos nézettségét. Ezzel azonban nem ér véget a felsorolás, hiszen a Dallas c. amerikai filmsorozatot is újraélesztik, amelyben talán régi, jól ismert szereplők is felbukkannak majd. Nekünk azonban nem kell ennyi minden ahhoz, hogy nosztalgiázzunk: elég az MTV2 1991-es védjegyére tekintenünk.
 

10. Hát persze, hogy Ő az!
Ki más is lehetne az utolsó, mint minden idők legkedveltebb édessége, a Túró Rudi? Pályáját a 60-as években kezdte, mikor a Moszkvai tanulmányútról hazatérő tejipari szakemberek fejéből kipattant a citromos túró-desszert ötlete, melyet csokival szerettek volna bevonni. Az első fejtörést maga az elnevezés okozta, hiszen akkoriban az általuk gyártott termékek elnevezése elég egyértelmű volt: tej, vaj vagy túró. Éppen ezért megkérték a Budapesti Műszaki Egyetem egyik oktatóját, Klein Sándort, hogy találjon ki egy nevet az új finomságnak. Túró Rudi – hangzott az ötlet, sok ember haragját vívva ki: az elnevezést erkölcstelennek nyilvánították, a reklámozást pedig megtagadták. Nos, a kezdeti nehézségek után, elnevezés ide vagy oda, az egész ország rákattant a Túró Rudira. És ez ma sincs másképp, a szeretetünk továbbra is töretlen. Mindeközben a Pöttyös külföldi vándorútra is indult, hiszen Dots néven már a környező országokban, valamint Németországban és Olaszországban is kapható.

Reméljük, hogy tetszett a gyűjteményünk, ha hiányérzetetek támadna, ide várjuk: Védjegyblog.

Forrás: maipiac.hu, baba.hu, medvesajt.hu, pottyos.hu, trademagazin.hu

Kapu felújítás: kapu.farestaurator.hu