Amikor megszorongatták az Apple-t védjegyfronton

Bármennyire is kultikus cég a yuppie-k körében, néha azért rájár a rúd az Apple-re is. Nem elég, hogy pár hete kénytelenek voltak bevallani, hogy a közismert történet nem csupán városi legenda, és valóban szándékosan lassítják a régi iPhone-okat, de egy védjegyes jogvitában is vereséget szenvedtek: nem tudták elkerülni, hogy Steve Jobs nevét bejegyezzék európai uniós védjegyként. Az alábbiakban ezt az ügyet tekintjük át, és kitérünk az Apple agresszív védjegystratégiájára is.

0-steve-jobs-tm-pintz.jpgforrás: http://napoli.repubblica.it

A történet onnan indult, hogy egy olasz testvérpár, Vincenzo és Giacomo Barbato 2012-ben nevet és logót keresgélt induló cége számára, és végül az alábbi mellett döntöttek:

1-steve-jobs-logo-pintz.jpg
forrás: https://euipo.europa.eu

Az Apple természetesen kifogásolta a védjegyet, különösen, hogy bár a testvérek elsősorban a ruházati cikkek piacán voltak jelen, a logót egyebek mellett „elektromos energia vezetésére, kapcsolására, átalakítására, tárolására, szabályozására vagy ellenőrzésére szolgáló készülékek és berendezések; hangok vagy képek rögzítésére, továbbítására, másolására szolgáló készülékek”, tehát elektronikai cikkek vonatkozásában is bejelentették.

Az ügy az EU Szellemi Tulajdon Hivatal előtt a védjegybejelentéssel szembeni felszólalással indult, majd végül évekkel később a fellebbezéseken keresztül eljutott az Európai Unió Bírósága elé, amely az Apple igényeit teljes egészében elutasította.

Érdekes módon az Apple nem kifogásolta Steve Jobs nevének használatát: mindössze a közismert alma-logójukra hivatkozva próbáltak fellépni. Az Apple szerint ugyanis a kérdéses ábrán megjelenő „J” betű egy harapásnyommal ellátott almát formáz, ezért az összetéveszthető a védjegyükkel.

Ezzel szemben a Bíróság úgy látta, hogy a „J” betű az, ami: egy „J” betű. Márpedig egy betűbe nem lehet beleharapni, és levél sem nőhet rajta.

Következtetésképpen, hogyha Barbatóék olyan Steve Jobs-os telefonokat szeretnének forgalmazni, amelyeken Android operációs rendszer fut, ezt minden további nélkül megtehetik. Ami azt illeti, már nyilatkoztak is arról, hogy bár eddig a ruhatervezés területén dolgoztak, szándékukban áll az okostelefonok, okostévék és hasonló high-tech elektronikai cikkek piacára is belépni.

Az Apple híres almájáról érdemes tudni egyébként, hogy az úgynevezett „jóhírű védjegy”. Ez azt jelenti, hogy míg az átlagos védjegyek csupán az árujegyzékükben felsorolt árukra és szolgáltatásokra élveznek oltalmat, addig a jóhírű védjegyek esetében a védelem szélesebb körű: mivel pont a hírnevük miatt fennáll a lehetőség, hogy illetéktelenek őket kihasználva próbálnak tisztességtelen előnyre szert tenni, például azáltal, hogy teljesen más termékeket adnak el az ismert név alatt. Ekkor a fogyasztók könnyen hihetik azt, hogy a híres márkát piacra dobó cég hirtelen elkezdett mással is foglalkozni, és csak a név miatt megvehetnek olyan, rossz minőségű árukat is. Ez persze a jóhírű védjegy hírnevét rontja. Például, még ha valaki szeretne is, nem gyárthat Mercedes üdítőitalokat vagy Coca-Cola autókat, mert ekkor a Mercedes, illetve a Coca-Cola fel tud lépni ellene védjegybitorlás miatt, annak ellenére, hogy nincsenek ilyen termékei.

Az Apple ugyanakkor igen agresszívan (már-már paranoiásan) védelmezi az ismert logóit és neveit: olyan védjegybejelentések ellen is fellépnek, amelyeknek tulajdonképpen semmi közük nincsen az alma-logóhoz vagy a iPhone névhez, sokszor sikerrel.

Példának okáért, a Pear Technologies nem tarthatta meg a körte alakú Európai Uniós védjegyét, mert az EU hatóságok szerint a két gyümölcs koncepciójának hasonlósága már megalapozza az összetéveszthetőséget, különösen, hogy a két megjelölés hasonló árukra (elektronikai cikkekre) vonatkozik:

2-apple-vs-pear-pintz.pngforrás: https://www.linkedin.com/pulse/have-you-ever-used-idiom-like-comparing-apples-pears-well-dabergami/

Az alábbi stilizált gyümölcsforma sem élte túl az Apple támadását:

3-fruit-trademark-pintz.png
forrás: https://www.linkedin.com/pulse/have-you-ever-used-idiom-like-comparing-apples-pears-well-dabergami/

Hogy magyar vonatkozásokat is említsünk, az Apple kifogásolta az almatárolásra bejegyzendő alábbi magyar nemzeti védjegyet is (azt azért hozzá kell tenni, hogy ebben az ügyben még nem született végső döntés):

4-appleasure-pintz.jpg
forrás: ehub.epo.hu

Néha előfordul azért, hogy a hatóságok nem értenek egyet az Apple véleményével. Kínában például láthatólag nem úgy gondolkodnak, mint Európában és Amerikában: a Zhejiang Red Apple elektronikai termékekre vonatkozó (kamerák, elemek, optikai lencsék stb.) védjegyével szembeni felszólalást az Apple tízévi jogvita után bukta el, pedig a hasonlóság jóval látványosabb az almák között, mint a két fenti esetben:

5-chinese-red-apple-pintz.jpg
forrás: http://www.chinaiplawyer.com/apple-lost-trademark-opposition-red-apple-trademark-proceeding-10-years/

Az Apple-nek a Disney „Descendants” című sorozatának emblémájára bejegyzett védjegy (papír termékekre) se tetszett, de végül nem kifogásolta azt - talán belátták, hogy nem járnának sikerrel.

6-disney-descendants-apple-pintz.png
forrás: https://morrisonlee.com/apple-thinks-disneys-descendants-logo-is-rotten/

A „STEVE JOBS” védjegy esetére visszatérve, bár kétségtelenül lehetséges valamilyen asszociatív kapcsolat az Apple védjegye és az olasz testvérpár által bejelentett ábra ás az Apple védjegye között, ez nem volt elég ahhoz, hogy megalapozza az összetéveszthetőséget. Személyes véleményünk szerint ebben az esetben volt valamennyi alapja az Apple kifogásának, hiszen a betű valóban almát formázott, és a Steve Jobs névvel együtt alkalmas volt a megtévesztésre. Ezzel együtt ha az érvelés jellegét tekintjük, a Bíróság minden valószínűség szerint kaján örömöt érezhetett, hogy az ügyben a helyzet nem teljesen egyértelmű, és végre-valahára nem az Apple-nek adhat igazat…

Hasonló történetek, esetek, izgalmas példák és a szakma fortélyai mindenki számára érthető módon  megtalálhatók a Védjeggyel a csúcsra! című könyvben. Ha pedig nem szeretnél lemaradni hasonló érdekességekről, jogesetekről, itt követhetsz minket Facebookon, illetve alább olvashatsz további érdekességeket: