A Red Bull megakadályozná a "The Bulldog" védjegy használatát


A legismertebb energiaital gyártója főleg a „Bull” szótagot kifogásolja versenytársa védjegyében.

red-bull-pic.jpgRed Bull a legismertebb és legmagasabb eladási adatokkal büszkélkedő energiaital a világon – 2013-ban 5,387 milliárd dobozzal adtak el belőle. A thaiföldi gyökerekkel rendelkező italt az osztrák Red Bull GmbH gyártja, a céget 1987-ben alapították. A Red Bull egy alkoholmentes energiaital, amelyet azért fejlesztettek ki, hogy segítsen leküzdeni a fáradtságot és támogassa a szervezetet fokozott fizikai igénybevétel esetén. Sokak szerint gumicukorra hasonlít az íze. A Red Bull legfontosabb összetevői a koffein és az arginin, és az üvegen lévő figyelmeztetés ellenére sok szórakozóhelyen szolgálják fel alkohollal (például vodkával) keverve.

A Red Bullt az osztrák Dietrich Mateschitz alapította, akit a „Krating Daeng” nevű, Thaiföldön már korábban is létező energiaital inspirált. Az üzletemben oly módon változtatta meg az ital összetevőit, hogy az megfeleljen az európaiak ízlésének, és Chaleo Yoovidhya-val közösen megalapította a Red Bullt. A cég szlogenje “A Red Bull szárnyakat ad”, és a reklámokban gyakran kötik össze a terméket extrém sportokkal – emiatt sok kritika éri a céget. Ahogyan amiatt is, hogy a termék fogyasztása egészségügyi kockázatokkal járhat, noha az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal biztonságosnak minősítette az italt.

A Red Bull GmbH és a holland Leidseplein Beheer BV között nemrég előfordult egy vitás eset. A vitatott védjegy a „The Bulldog”. A Red Bull a hasonló védjegyek miatt kérvényezett előzetes döntéshozatalt.

bulldog_reflective_sign.jpg
A felperes, vagyis a Red Bull a „Red Bull Krating-Daeng” védjegy tulajdonosa a BeNeLux országokban. A védjegyet 1983. július 11-én regisztrálták a 32 osztály termékeire (alkoholmentes italok). Az alperes, a Leidseplein Beheer B.V a „The Bulldog” védjegy tulajdonosa, mely védjegyet 1983. július 14-én jegyezték be ugyanarra az osztályra vonatkozólag. A Red Bull azt szerette volna elérni, hogy a Leidseplein ne használhassa a „The Bulldog” védjegyet, és tartózkodjon a „Bull” szótagot tartalmazó megjelöléssel ellátott energiaitalok előállításától és forgalmazásától. A Leidseplein viszont azzal érvelt, hogy a név a marketingjének része, és már azelőtt ilyen néven árulta az energiaitalait, mielőtt a Red Bull bejelentette volna a védjegyét.

A Red Bull arra vonatkozólag kért előzetes döntéshozatalt, hogy lehetséges-e egy a jó hírnevet élvező védjeggyel azonos vagy hasonló védjegy használata, ha a harmadik fél azt a jó hírnevű védjegy bejelentése előtt már jóhiszeműen használta.

döntés értelmében a jó hírnevet élvező védjegy tulajdonosa „alapos oknál fogva” köteles tűrni, hogy a harmadik fél hasonló védjegy használatával forgalmazza termékeit, ha bizonyítást nyer, hogy a védjegyet már a felperes védjegy-bejelentését megelőzően jóhiszeműen használták.

További fontos védjegytippeket találhat Pintz György: Védjeggyel a csúcsra! című könyvében.

 

Lengyel Orsolya