Mindenki szeretné, ha szeretnék…

…ez azonban nem állítja meg a Facebook-ot abban, hogy a Facebook szó levédése után a Like-ot is bezsebelje. Lehet, hogy ez mégis sok egy kicsit? A Like egy nagyon gyakori szó, rengeteg weboldal és ember használja, hogy kifejezésre juttassa azt, hogy valami elnyerte a tetszését. A felfelé álló hüvelykujj (thumbs up) pedig egy szintén megszokott formája annak, hogy jelezzük: elfogadtunk valamit. Van-e hát létjogosultsága annak, hogy mindez a Facebook-é legyen?

Érthető, hogy a Facebook minden erejével védeni igyekszik szellemi tulajdonát. Ha eltekintünk attól, hogy a Like szó leírónak minősül-e, akkor a következő lépés az, hogy megvizsgáljuk, képes-e arra, hogy azonosítsa egy szolgáltatás forrását. Egyszerűbben: képes-e a Like szó arra, hogy eszünkbe juttassa a Facebook-ot? 

Véleményem szerint igen, ez a szó maradéktalanul képes betölteni az említett funkciót, különösen akkor, ha a gomb, a kép, a színek és a szöveg kombinációjára gondolunk. Ha így, együtt látjuk meg ezeket egy weboldalon, akkor felismerjük, hogy a gombra való kattintással a Facebook-hoz fogunk csatlakozni, hogy másoknak ajánljunk egy oldalt vagy egy bejegyzést. Így viszont megerősítést nyer a Facebook azon elképzelése, miszerint a Like gomb már elért egy védjegy-szerű megkülönböztető funkciót. 

Nos, ha a Facebook terve beválik, az bizonyosan nagy ellenálláshoz vezet majd. A Like szó használói, vagy a Facebook versenytársai bizonyosan ellenállnak majd, s próbálják elérni, hogy a szót ők és felhasználóik továbbra is használhassák tetszésük kifejezésére.

S hogy az erőfeszítésbe egy kis érdek is vegyüljön, fontos megjegyezni, hogy a Google nem is olyan régen megszerezte a Like.com domaint, ami egy online vásárlással foglalkozó oldal lesz. Ironikus, hogy a Facebook Like gombja is megtalálható rajta. 

Ezen túl persze a Facebook elkezdett utána járni azon cégeknek is, akik a Facebook nevéhez hasonló oldallal rendelkeznek, mint a Placebook, Fazebook, stb. Talán ez a Facebook terve? Levédetni a népszerű szavakat és begyűjteni a bírságokat azoktól, akik használják őket?

Nos, mindezen el lehet gondolkodni, személyes véleményem mégis az, hogy a Facebook valószínűleg nem egyszerű földi halandók pénzén szeretne meggazdagodni. A Facebook próbálkozása egy reakció arra, hogy sokan szerettek volna visszaélni szellemi tulajdonukkal. Erre nem is nehéz bizonyítékot találni, hiszen számos védjegy létezik, mely egyértelműen a Like gombra épít megjelenésében. 

Álljon itt most pár hazai és külföldi példa is!

Külföldi próbálkozások: 

Ez egy olasz védjegy, mely még besorolás alatt van, és október közepén került bejelentésre. 

 

 


 
A védjegy származási helye Észtország, a védjegy azonban közösségi oltalmat nyert. Ők a Facebook számára is érdekesek lehetnek, hiszen a védjegy öt területen kapott oltalmat, köztük távközlésre is. 

 

 

 

 

 

Hazai példák: 

A felfelé álló hüvelyujj és a Like szó használata ebben a védjegyben is egymásra talált. Státuszát tekintve ez a védjegy bejegyzés folyamatban van, a kérelem szeptemberben érkezett. Ez az ábra a Like Energy Kft.-hez köthető, akik italok és üdítőitalok gyártásához használnák. 

 

 

 

 

Ez a védjegy szintén bejelentés alatt áll, ruházati cikkek megkülönböztetésére szolgál majd. 

 

 

 

Végül ezt a védjegyet B & B Montage Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. jelentette be szeptemberben, az oltalmat azonban még nem nyerte el. Az embléma ruházati cikkeknek, fémszerkezeteknek és csöveknek, valamint egyéb háztartási eszközöknek jelenthet majd oltalmat. 

 

Nektek mi a véleményetek? Lesz a Like gombnak oltalma? Jogos a Facebook bejelentése? Kommenteljetek, vagy lájkoljatok minket!

Forrás: www.erikpelton.com, www.techcrunch.com, www.epub.hpo.hu/e-kutatas