A szirének éneke – avagy védjegyhígítás felsőfokon?

Sokba kerülhet, ha valaki enged a szirén csábításának, és utánzásra adja a fejét. A Freddoccino után most a Dabuccino ellen szállt harcba a Starbucks; védjegybitorlás, védjegyhígítás és szerzői jogok megsértése miatt követelt borsos kártérítést.

starbucks.jpg
Forrás: CNN.com

A Starbucks kávéház-lánc nevét alapítói a Moby Dick c. regény egyik szereplőjétől, a kávéfüggő Starbucktól kölcsönözték. A kávéház-óriás logójában világszerte ismertté vált szirén a hajó-motívumot jeleníti meg: a szirének a görög mitológiából ismert bűvös hangú, de gyilkos tengeri nimfák (szörnyek), akik énekükkel elcsábítják a tengerészeket, aztán pedig megölik őket. Bár a hajósok tudnak a veszélyről (lásd Odüsszeusz történetét – viasszal tömte be a fülét, és az árbochoz kötözte magát), olykor a csábítás mégis erősebb, és a hajósok vesztét okozza a szörny.

Ez történt esetünkben is: egy James Landgraf nevű művész a Starbucks Frappuccino-s poharához hasonló vízipipákat tervezett Dabuccino néven. Hogy a lenyúlás azok számára is egyértelmű legyen, akik esetleg nem ismernék fel a poharat az alakjáról, Landgraf a Starbucks logóját is odatette az üveg oldalára – bár ez esetben nem mondhatjuk, hogy puszta másolásról van szó, hiszen Landgraf továbbgondolta az eredeti ábrát: a Dabuccino “sellője” egy kannabisz-koszorút visel a fején.szaba A vízipipákat a Hitman Glass webáruház kínálta 200 és 8000 dollár közötti árakon.

landgraf-dabuccino-starbucks-logo.jpgA Dabuccino (balra) és a Starbucks logója (jobbra) | Kattints a képre a nagyobb mérethez!

Mint a mítoszban általában, a szirén most is lecsapott: a bíróság október 20-i ítéletében 410.800 dollár fizetésére kötelezte az “elcsábult tengerészt”. A Starbucks elégedetten konstatálta, hogy a hosszú évek, sőt évtizedek során világszerte jó hírnevet szerzett Frappuccino védjegyét és a Starbucks-logóhoz kapcsolódó szerzői jogokat újra sikerrel védte meg.

Az eset tökéletes példája az USÁ-ban védjegyhígításként (dilution) nevesült jogintézménynek, amely lényege, hogy a védjegybitorló egy jól ismert márkanév “farvizén evezve” akar sikereket elérni a piacon. Egy másik érdekes példa a Victoria’s Secret jó hírnevét kihasználó Victor’s Little Secret (szintén női fehérneműkre alkalmazott márkanév). Fontos a védjegyhígítás vonatkozásában, hogy akkor is megállapítható a jogsértés, ha a bitorló és a jogsértés által érintett védjegyek jogosultjai között nincs verseny a piacon (más jellegű termékeket kínálnak), és akkor is, ha nem bizonyítottan összetéveszthető a két név, csak az asszociáció valószínűsége bizonyítható – vagyis, ha a jó hírnevet szerzett védjegy jut eszébe a fogyasztónak, vagy tévesen, de alappal arra a következtetésre juthat a név láttán, hogy a jó hírnevű védjegyet használó cégtől származnak a bitorló termékei. Az európai védjegyjogi gyakorlatban is megtalálhatjuk (bár nem nevesített és nem ennyire kiforrott formában) ezt a jogintézményt.

A vízipipák készítői egyébként időről időre szívesen nyúlnak ismert figurákhoz, hősökhöz inspirációért. Néhány érdekes alkotás:

donald-trump-bong.jpg

bongs-1.jpg

bongs-2.jpg

bongs-3.jpg

További érdekességek a védjegyek világából:

Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda