Túl 100 peren a Budweiser sör
Az amerikai Anheuser-Busch (a belga InBev Csoport leányvállalata) és a cseh Budejovický Budvar több mint 100 védjegy peren vett részt ellenfélként. A vita középpontjában a Budweiser márkanév használata áll. A döntéshozók mindannyiszor nehéz helyzetbe kerültek, hisz mindkét céget megillethetné a védjegy használatának joga. Miért is formálhatnak jogot a megjelölésre? Ismerkedjünk meg a két vállalat történetével!
A Budweiser Budvar a néhai bohémiai városban, České Budejovicében székel; bár a céget később alapították, mint amerikai vetélytársát (mindössze 1895-ben), a város már a 13. században elnyerte a sörfőzés jogát. Hazájában az évszázados hagyománnyal rendelkező, a német ajkú lakosok alapította Budweiser Bürgerbrau konkurenseként jött létre, később azonban egyesültek.
A 19. század végén Eberhard Anheuser sörmester és lányának szerelme, Adolphus Busch egy igazi amerikai sör megteremtésén fáradozott. Mintául a cseh bevándorlók kedvence, a Pilsner sör szolgált, akik Budweis községből érkeztek az Amerikai Egyesült Államokba. 1878-ban a Budweiser már a cég bejegyzett márkaneve volt.
Az összetűzések már a 20. század elején kezdetét vették, ugyanis a két sörfőzde sértette egymás nemzetközi érdekeit. Majd a második világháború után egy időre abbamaradt a küzdelem – a szovjet vezetésű keleti blokk megszakította az árukivitelt a nyugati országokba. A disputa azonban ismételten felélénkült, amikor az Anheuser-Busch bejegyeztette márkanevét közösségi védjegyként az Európai Unióban.
A Belső Piaci Harmonizációs Hivatal (OHIM) eddigi döntései értelmében a cseh Budweiser Budvar használhatja Európában a teljes nevet, a Budweisert. Míg az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában kompromisszumos megoldásként Chechvar a hivatalos megnevezés. Az árujelzők oltalma alatt áll még a Budweiser Budvar, Budvar és a Budějovický Budvar. A rövidített márkanévvel, „Bud”-ként címkézett söröket pedig kizárólagosan az amerikai konszern értékesítheti. Továbbá megengedték, hogy Németországban és Ausztriában a Budweisert alkalmazzák, mivel a csehek ezeken a piacokon Budějovický Budvar névvel váltak közismerté. Érdekességként nem feledkezhetünk meg az Egyesült Királyság és Írország esetéről sem, ahol a fogyasztók kellően elkülönítik a két terméket, holott mindkettő Budweiserként van bejegyezve, a névazonosság mégsem okoz problémát.
Egyelőre nem lehet megmondani, hogy a 2013. januári határozat a védjegy vita végét jelentette-e vagy sem. Az egyezség értelmében lehetőség van arra, hogy ezek a cégek egymással párhuzamosan működjenek közös piacaikon a fogyasztók félrevezetése nélkül. Hozzá kell fűzni, hogy egy cég mindaddig nyereséges, amíg növekszik, s ezt legtöbbször csak a konkurencia kárán érheti el. A jövő kérdése, hogy ki lesz a végső nyertes.
Paksi Julianna
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda Kft.
Forrás:
http://www.welt.de
http://www.handelsblatt.com
http://www.budejovickybudvar.cz/index.html
http://www.anheuser-busch.com/