Brazil VB 2014: lenyúlták a FIFA kabalabábújának a nevét

FIFA: A domainek támadása

Fuleco.jpgA FIFA mellélőtt. Fuleco, a 2014-ben Brazíliában megrendezésre kerülő világbajnokság kabalaállata egyszerre nagykövet, logó és védjegy. A világtorna arcaként, mint bármely más márka vagy logó, ez is levédetésre került: a kabalaállat külleme és a neve is védjegyoltalom alatt áll. A FIFÁ-nak mégsem sikerült teljesen megakadályozni, hogy mások is használatba vegyék ezt a nevet. Hiába a FIFA a név egyetlen jogszerű felhasználója, az elmúlt hónapokban több országban is Fuleco nevén futó webcímeket szereztek meg maguknak különböző magánszemélyek és cégek: a legfontosabb Fuleco domain neveket lenyúlták...

Fuleco születése

Habár még több mint egy évet kell várni arra, hogy együtt szurkolhassunk a Brazíliában megrendezésre kerülő labdarúgó bajnokságon kedvenc válogatottunknak, a ráhangolódást nem lehet elég korán elkezdeni. A latin-amerikai országban már nagy a készülődés és nem csak a szövetség részéről. A FIFA tavaly több millió szavazó részvételével szervezett szavazást arról, hogy a bajnokság arcául választott sárga-kék tatunak milyen nevet válasszanak.

Hogy mennyire fontos egy bajnokság kabalaállata, azt a korábbi kedvencekről tett nyilatkozatok méltán tükrözik. A legutóbbi világbajnokság arcáról így nyilatkozott Danny Jordaan, a VB szervezőbizottságának vezetője: „Zakumi egy büszke dél-afrikai, és mint ilyen, ideális nagykövete az első afrikai rendezésű labdarúgó világbajnokságnak. 1994-ben szültetett, ugyanabban az évben, amikor az ország demokráciája. Fiatal, energikus, okos és ambiciózus, valódi inspiráció fiatalok és öregek számára egyaránt nemcsak a mi országunkban”. A FIFA főtitkára még hozzátette, hogy „Zakumi képviseli Dél-Afrika népét, szellemét és földrajzát, megszemélyesítve a 2010-es FIFA labdarúgó világbajnokság lényegét”.

Fuleco_kovet_.jpgFuleco esetében sem csak egy aranyos grafikáról van szó, ami 2014 nyarán a VB-labdák dizájnját színesíti, hanem a nemzeti öntudat és példaértékűnek tartott értékek megtestesítőjéről, ami majd a világ minden pontjára eljut és képviseli a foci ünnepének otthont adó országot.

Ebből már egyenesen következik az is, hogy amikor szavazást hirdettek Brazíliában a név megválasztásáról, akkor hihetetlen nagy érdeklődés fogadta a kezdeményezést. Több mint 3 millió szavazatot adtak le online és ennek 48%-a, azaz 1,7 millió szavazat a Fuleco névre érkezett. Ez a név a „futebol” (azaz futball) és „ecologia” (azaz ökológia, vagyis az élőlények, azok életterének és a környezetnek a kapcsolatát vizsgáló tudomány) szavak összeolvasztásából született. Egyszerre testesíti meg a foci szeretetét és hordozza a környezettudatos életszemlélet üzenetét.

De akkor mégis, hol itt a hiba? Milyen szarvashibát követett el a FIFA?

Látszólag semmilyet, hiszen a FIFA mindent úgy tett, ahogyan azt annak rendje és módja szerint tenni szoktak ilyen esetekben. Gondolták ők. És ez komoly többletköltséget jelenthet a későbbiekben a FIFA számára.

A három potenciális név (Fuleco, Zuzesco és Amijubi) nyilvánosságra hozatala előtt a FIFA egy francia jogi képviselőn keresztül, levédette ezt a három nevet illetve a logó és név kombinációkat is az áruk széles választékára. A FIFA még arra is ügyelt, hogy az eljárás kezdetén ne jelenjen meg a FIFA neve a védjegylajstromban, így az egyébként nyilvános védjegynyilvántartás adatai alapján ne lehessen megállapítani, hogy az adatbázisban szereplő név a későbbiekben milyen fontos szerepet fog majd betölteni az egész világ számára.

Általánosságban elmondható, hogy célszerű ilyen esetekben egy harmadik félhez fordulni, aki a saját nevében teszi meg a védjegybejelentést. Ezzel, ha a helyzet úgy kívánja, titokban lehet tartani a bejelentő kilétét, megakadályozva azt, hogy illetéktelenek visszaéljenek a védjegybejelentéssel szükségszerűen nyilvánosságra kerülő információkkal. Ha a bejelentést az ügyvivő saját nevében teszi meg, és csak később ruházza át a logó tulajdonosára a védjegyet, ezzel kiszűrhetők azok az élősködők, akik figyelik az online nyilvántartásokat, és a meghirdetésre került (általában egy nagyobb kaliberű rendezvényhez vagy műsorhoz tartozó) védjegyet levédetik olyan országokban, ahol az még nem történt meg.Fifa money.jpg

A védjegy bejelentésének elsődleges joga hat hónapig minden esetben visszavezethető az eredeti (legkorábbi) országban tett bejelentéshez. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az első bejelentő mintegy „Einstandol”, és amennyiben bizonyos országokban, vagy adott árukra nem kívánja levédetni az adott nevet illetve logót, akkor a hat hónap – az ún. elsőbbségi időszak – elteltével (és csakis utána!) „aki kapja marja” alapon lehet másoknak is bejelentést tenni.

A több lépésben megszerzett védjegyportfolió is arra utal, hogy maga a FIFA is tisztában volt azzal: manapság nem elég az, hogy a szellemi termékeket levédje annak tulajdonosa, hanem az is szükséges, hogy az oltalmakat időben megszerezze. Nyilvánvaló, hogy a FIFA jogászai igyekeztek a lehető legszélesebb körű oltalmat biztosítani: a kabalaállat képét formatervezési mintaoltalommal is ellátták, méghozzá az EU egészére vonatkozóan is, közösségi formatervezési mintaoltalmat szerezve az emblematikus kisállat színes képére (RCD 2149997).

FIFA Fail

Úgy tűnik, a FIFA jogászai nem mérték fel megfelelően a helyzetet. Elsősorban a védjegyek és a formatervezési minták bejelentésével, levédetésével foglalkoztak, de figyelmük az internetre már nem terjedt ki. Manapság már elengedhetetlen, hogy a védjegyhez tartozzon internetes felület is. A FIFA teljesen elfeledkezhetett a domain név megszerzéséről és a közösségi médiáról is. Így aztán nem sokkal a nevek publikálása után mind a FULECO.COM , mind pedig a FULECO.NET domaint is elhappolták a világszervezet elől. Hollandiában például már alig maradt a FIFÁnak webes felület: a FULECO.NL domaint és a WKVOETBAL2014.nl-t (ami a holland rövidítése a labdarúgó világbajnokságnak) is mások regisztrálták.

eminent-domain.jpgMi a konklúzió?

Hát bizony, olykor még a legnagyobbak is követnek el hibákat. A nemzetközi viszonylatban közkedvelt „goodwill protection” nevében ma már minden magára valamit is adó vállalat rengeteget költ – nem csak egy márka kitalálására és felépítésére, hanem a megszerzett presztízs megtartására is. A védjegy bejelentése ugyan megtörtént, de úgy tűnik senki nem gondolt utána jobban a dolognak: hogyan is használják majd a védjegyet az interneten. Fuleco megszületésénél és elnevezésénél több mint másfél millióan bábáskodtak, de a FIFA majdnem egy gondatlanságból elkövetett logó-ölés okozója lett…

Habár a patinás szervezet a jogászain keresztül minden bizonnyal tudja érvényesíteni majd a jogait, és hosszútávon meg tudja szerezni az őt illető domain neveket, ezt csakis komoly plussz költségek árán teheti. Arról nem is beszélve, hogy az oldalakra felkerülő bármilyen negatív tartalom ronthatta volna a kis Fuleco jó hírét. Márpedig Fuleco a brazilok 2014-es nagykövete lesz a focirajongók és az egész világ szemében, és a legfontosabb feladata az lesz, hogy komoly üzenetet közvetítsen a világ felé: legyünk körültekintőek, vigyázzunk a környezetünkre – és persze szeressük a focit…

Bede Blanka
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda Kft.
www.szabadalmi.hu

 

Forrás: http://trademarkagency.abcor.eu/nieuws/198