Szent sz@r: egy milliókat érő védjegy rövid története

 


Ez a történet azt hivatott bemutatni, hogy egy kis ötletességgel és humorral költséges marketingszakemberek alkalmazása nélkül is sikerre vihetjük termékünket.


HC-with-almond-milk.jpgA kanadai Mullins házaspár 2009-ben kezdett saját vállalkozásba 129 dolláros alaptökével. Férje, Brian gluténérzékenyége miatt Corin egy olyan ínycsiklandozó müzlit kísérletezett ki, amelyet aztán házastársa is szabadon fogyaszthatott. 21 kísérleti recept közül kiválasztották a nyertest, aminek végre köze sem volt a legtöbb egészséges müzli kartonpapírszerű állagához. És az íze is isteni!

Névválasztás

Holy-Crap-Plus-web_large.jpgEzzel el is érkeztünk a névválasztáshoz. A házaspár 2009-ben a teljesen átlagos Hapi Food (Hapi: a Nílus áradásának istene, kiejtés alapján azonban átvitt értelemben: „boldog étel”) védjeggyel kezdte forgalmazni termékét. Akkor napi 10 zacskót tudtak eladni belőle, mígnem egyik vendégük fel nem kiáltott: „Szent sz@r.. ez isteni!”. Brian ezután a termék nevét Holy Crapre változtatta (a kifejezés hétköznapi szóhasználatban valóban ezt jelenti: „szent sz@r”, átvitt értelemben viszont inkább ezt: „isteni cucc”).

És jött is a csoda: a névváltozatás után 1000%-kal növekedtek az eladások, napi 10 zacskóról napi száznál is többre!

Következő lépcsőfokok

A házaspár a 2010-es vancouveri téli olimpia alatt a Granville Island Marketre kitelepülve népszerűsítette termékét – így eljött a lehetőség, hogy a finom reggelit a külföldi közönséggel is megismertessék. Corin és Brian hamar észrevették, hogy amellett, hogy honlapjukon régi vásárlóik újrarendelnek, egyre több az új fogyasztó is.

A házaspár 2010-ben a CBS televízió egyik valóságshowjában is feltűnt, melyet követően 1 millió dolláros bevételt pordukáltak webshopjukun keresztül. A Holy Crapet Észak-Amerika-szerte jelenleg 2500 bio- és élelmiszerboltban forgalmazzák.  

NYT-articleLarge.jpg

A Holy Crap még az eget is megjárta


Bizonyítandó, hogy ez a müzli a világ legfinomabb reggelije, Chris Hadfield kanadai asztronauta Holy Crapet vitt fel magával a nemzetközi űrállomásra 5 hónapos missziójára – nehogy egy napra is nélkülöznie kelljen az isteni eledelt.

„A sikerünk kulcsa a feltűnő és szellemes terméknévben rejlik, mivel az felhívja az emberek figyelmét. Elég csak egyszer megkóstolni a Holy Crapet, onnantól a fogyasztó vásárolni fogja, és mesél majd róla a családnak, barátoknak” – mondja Corin asszony.

Rizikós nevek

Nem a kanadai házaspár az első, akik vicces névvel próbálkoznak. A New York Times áprilisi cikkében összeszedett pár további érdekességet is. Ma már ihatunk bort például Sassy Bitch („Pikáns Ribanc”), vagy éppen Fat Bastard („Dagadt Fattyú”) névvel, de beleharaphatunk egy „ütős muffinba” (Kickass Cupcake) vagy rendelhetünk reggelit a „Tojáslotyó” (Eggslut) nevű étteremben.

1999-ben David Hall vállalkozását is egy névváltoztatás hozta egyenesbe. David úgy gondolta, elvállal még egy utolsó állványozási munkát, majd a renoválás irányába viszi tovább üzletét. Előtte viszont arra gondolt, megnevetteti munkásait.

Az felállványozandó épület egy, Torontó egyik legforgalmasabb autópályája melletti, tízemeletes hotel volt. Hall úr saját állványáról egy hatalmas Mammoth Erection („óriási épület”, átvitt értelem: „mamut erekció”) feliratú lobogót engedett le. Fejek fordultak, mosolyok csillogtak, és ami még fontosabb: jöttek a telefonhívások. Hirtelen annyi megrendelés jött, hogy Davidnek egy perc ideje sem maradt eredeti tervére, a lakásfelújításokra. Állítása szerint eddig nem érkezett hozzájuk olyan megkeresés, hogy a nevüket bárki is bántónak találná. „Nagyon sokszor dolgozunk templomokkal. Még a papok is csak kuncogni szoktak” – mondja.  

A tanulság tehát, hogy sokszor inkább az a rizikós, ha unalmas nevet választunk az általunk eladni kívánt terméknek, szolgáltatásnak. További, a védjegyekkel kapcsolatos fontos tanácsokat találhat Pintz György: Védjeggyel a csúcsra! című könyvében.

Ha úgy érzi, készen áll védjegyének bejegyzésére, itt bizonyosodjon meg róla, hogy nincs-e már korábban bejegyzett, azonos nevű brand, majd az itt található lépéseket érdemes végigjárnia.

 

Orbán Emese
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda
www.szabadalmi.hu 

 

Forrás:

http://hvg.hu/enesacegem/20140523_Ennyi_kell_a_sikeres_uzlethez