A 200 millió rudi országa – mindenki a Túró Rudira tör

Bejegyzés alcíme...

"Ruhája pettyes, sőt többszínű. Előre érzem, milyen jóízű. Akárhol járok, mindig megállok, úgy megkívánom, mindent megér." - szól a ma már retrónak számító 100 Folk Celsius dal.
turo_dorong.jpg

Ha a külföldön élő magyarokat megkérdezik, hogy mi hiányzik nekik a legjobban itthonról, általában rögtön rávágják: a gyönyörű magyar lányok és – mint a dalszöveg alapján már biztosan sokan kitalálták – egy igazi hungarikum, a túró rudi. Cikkünk a férfiolvasók nagy örömére akár az elbűvölő magyar hölgyekről is szólhatna, most azonban inkább ez utóbbiról, kicsik és nagyok kedvencéről írunk. Vajon még mindig a magyaroké a túró rudi?

Két tucat rudi, megannyi védjegy

Rögtön kijelenthetjük, hogy a lassan 50. szülinapját ünneplő édességet az évek folyamán sikerült szinte tökéletesre fejleszteni, hiszen az akkori szovjetunióbeli őse, a "glazirovannij szirok" Oroszországban ma csak egy átlagos népszerűségű desszert, míg az alapötlet alapján megszületett magyar túró rudi – mely egy tanulmányút során került Magyarországra – azóta is fénykorát éli.

turo_art.jpgA kezdetben nem túl felkapott desszert gyártását az 1960-as évek végén több tejüzemben is megkezdték, ezzel párhuzamosan pedig az élelmes Tejipari Vállalatok Trösztje gyorsan lajstromoztatta a TÚRÓ RUDI védjegyet. "Rudi"-szerű édesség gyártásával már 2004-ben is három nagyobb cég foglalkozott. Ez a szám azóta csak nőtt: ma már a bőség zavarában mintegy 27 féle "túró rudi" közül válogathatunk, és évente több ezer tonna rudit (darabszámra több mint 200 milliót) nassolunk el. A hatalmas választékból adódóan hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla, hogy vajon melyik is az igazi, eredeti édesség. Ha kicsit törjük a fejünket, rögtön eszünkbe juthat a híres szlogen: „a pöttyös az igazi”. Vajon igaz-e az állítás? És mennyiben szellemi tulajdon a túró rudi?

Tény, hogy a "túró rudi" kifejezés nem csak egy rúd alakú túródesszert, egy édességfajta neve, hanem annak ábrás formája lajstromozott védjegy is, melynek napjainkban a "Pöttyös" termékek gyártója, a FrieslandCampina Hungária Zrt a tulajdonosa. Bár a Sole Hungária Rt. 7 féle, a Danone Kft. 10 féle rudi édességgel van versenyben, a legtöbb "Túró Rudi" védjegy a holland központú FrieslandCampina portfóliójába tartozik (kb. 25 védjegy). Figyelemreméltó, hogy szóvédjeggyel ebben a formában ("túró rudi" más elem nélkül) egyik vállalat sem rendelkezik. Ennek lényegi fontosságára a későbbiekben még visszatérünk.

(A túró rudi védjegyek részletei az alábbi módokon érhetők el:
- "TúróRudi";
- "Túró Rudi";
- gyártó szerint;
- a legkorábbi ábrás verzió 1989-ből.)

 

Rudinak áll a zászló

A túró rudi útja – jelenlegi sikerei ellenére – nem indult zökkenőmentesen. Először is, a korábban "túrómignonnak" nevezett édesség ártatlannak tűnő elnevezése nem váltotta ki a szakma osztatlan lelkesedését. A Hírlapkiadó Vállalat akkori első embere (tekintettel a pajzán asszociációk lehetőségére) egyenesen erkölcstelennek minősítette a túró és a rúd együttes említését, aminek következtében a reklámmal megtámogatott termékbevezetés elmaradt. A kezdeti nehézségek után az édesség a 70-es években hamar nagy népszerűségre tett szert, az ország egyes részeiben szinte állandó jelleggel hiánycikknek számított az akkor még túrókígyóból készült, szemmértékkel "egyenlő" nagyságúra vágott, kézzel csomagolt finomság.

Túró Rudi készítés régen.jpg

Persze ez ma már csak a múlt, s bár a külföldi szárnypróbálgatások nem jártak akkora sikerrel, mint az itthoniak, napjainkban a túró rudi az egyik legnagyobb forgalmú élelmiszer hazánkban, a Pöttyös Túró Rudi pedig hazánk legerősebb márkája, megelőzve ezzel például a Coca-Colát. Bár az utóbbi évek gazdasági válságát a Túró Rudi is megérezte, s egy kis időre előtérbe kerültek az olcsóbb, saját márkás termékek (talán ezért is bővült ki ennyire a piac), 2010-ben mégis újra versenyelőnyre tettek szert a prémium kategóriás, drágább rudik. A FrieslandCampina továbbra is domináns a piacon, részesedése a rudik bolti eladásaiból mintegy 66%.

 

Közös rudinak túrós a márka… 

Mivel a márka sikere régen sem kapcsolódott szorosan egy adott gyártóhoz, így hosszú évekig több cég is előállíthatta azt. A pottyos_rudik.jpgkonkrét terméket ezért a gyártótól függetlenül, mint "túró rudit" ismerték a fogyasztók. Így alakulhatott ki mára az a helyzet, hogy bár magát a kifejezést elvileg csak egy védjegyjogosult használhatja, az elnevezéssel illethető terméket számos tejipari cég gyártja.ár a legtöbb ember tisztában van azzal, hogy a legelterjedtebb, azaz a pöttyös termék az „igazi”, mégis sok gyártó arra törekszik, hogy termékük külalakja, csomagolása valamilyen módon utaljon arra, hogy "túró rudiról" van szó, sőt, a versengő terméknek szándékosan hasonló nevet adnak. Ennek következtében a legtöbb ember "túró rudinak" hívja a többi gyártmányt is, legyen az "Turbó Rudi", "Trudi" vagy "Túró Csoki", hiszen e készítmények csomagolásán és termékleírásán egyértelműen látszik, hogy hasonló édességről van szó. Általános tapasztalat, hogy a köznyelv gyártótól és elnevezéstől függetlenül "túró rudinak" nevezi ezeket a termékeket. A szakmai adatbázisok, mint például a cegkapu.hu tudakozója például az ásványvízhez hasonlóan általános jellegű termékként jelöli, ahogy a fogyasztói érdekképviseleti szervezetek által végzett, a különböző gyártók termékeit összehasonlító tesztekben is terméktípusként jelenik meg. Több honlap – mint például a Nosalty, a HVG vagy az Origo – is végzett hasonló felmérést, melynek során a pöttyös termékeken fennálló védjegyoltalom tudatában is, mint egy terméktípus fajtanevét használták a "túró rudi" elnevezést.

turo4.jpgA termékek azonos jellegét támasztja alá a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának egyik határozata is (Vj-11/2004/26), mely a fogyasztók megtévesztése miatt született a hivatal előtt. Az ügy az egyik gyártó "Melyiket választanád?" elnevezésű reklámja miatt indult, melynek hirdetésein cukorkák és édességek mellett szerepelt a túró rudi, mint tejtermék. Ezen határozat egyik pontjában a versenyhivatal védjegyjogosultságtól függetlenül, egységesen írja le e termékek piaci jellemzőit, s egy másik pontjában a márkanév használatától függetlenül, egységesen jellemzi a termék összetételét.

Úgy tűnik tehát, hogy a "túró rudi" szóösszetétel, annak ellenére, hogy ábrás formában védjegyoltalom alatt áll, az utóbbi évtizedben inkább egy bizonyos típusú túrós édesség fajtaneveként került előtérbe, így a védjegy kezdi elveszíteni egyik legfontosabb tulajdonságát, a megkülönböztető jellegét. A megkülönböztető képesség elvesztése a védjegyoltalom halála. Ez az úgynevezett fajtanévvé válás elsősorban a verbális kommunikációban figyelhető meg, ahol gyakran oly módon használják a nevet, hogy az jelentéstartalmában már nem korlátozódik a védjegyjogosult árujára vagy szolgáltatására. Ezt a nyelvészet "köznevesülésnek" nevezi. Ezt a jelenséget több ok is kiválthatja. Az egyik ok társadalmi: amennyiben egy névviselő versenytársainál korábban válik ismerté, vagy ismertebb lesz náluk, egyre többen használják a nevét, és így lassan, fokozatosan leíró jellegű fogalommá válik. A másik ok pszichológiai, amikor is egyfajta szimbólummá válás következik be.

 

Egymásnak feszülnek a rudik

Talán ebből – és a hatalmas népszerűségéből is – adódik, hogy mostanság elég mozgalmas az élet a túró rudik háza táján. Az utóbbi években több védjegyjogi konfliktus is adódott. Nem is olyan rég a FrieslandCampina Hungária Zrt. ellen indult egy védjegybitorlási per, mert az akkor már két védjegyben is lajstromozott "Edd magadévá!" szlogent használta a Pöttyös Túró Rudit népszerűsítő egyik reklámkampányában. A Kúria (korábbi nevén Legfelsőbb Bíróság) a másodfokú bíróság részítéletét helyben hagyva megállapította a Pöttyös gyártójának terhére a védjegybitorlást, és eltiltotta a céget a további jogsértéstől.

Sole_rudi_vedjegy.jpgA piaci szereplők közül a FrieslandCampina Hungária Zrt. a Sole-Mizo Zrt.-vel is összecsapott, amiért a Pöttyös rudik gyártója töröltetné a Sole-Mizo 1997-ben bejelentett színes "Túró Rudi" védjegyét. A védjegytörlési eljárás jelenleg a Fővárosi Törvényszék előtt van és a Hivatal adatbázisa alapján úgy tűnik, hogy az SZTNH a Sole-Mizonak adott igazat, és nem törölte a védjegyet.

Túró rudit minden magyarnak

A Kedves Olvasó minden bizonnyal egyetért: jó lenne, ha a Túró Rudolf ismét magyar állampolgár lenne: minden magyaré, aki csak élni szeretne vele! De kinek a kezében van most a rudi?

Cikkünk első részében felhívtuk rá a figyelmet, hogy a holland tulajdonban levő FrieslandCampina Hungária Zrt. mindegyik védjegye ábrás, a cég jelenleg nem rendelkezik szóvédjeggyel. A Pöttyös Túró Rudi gyártója feltehetőleg éppen azért nem próbálkozik meg egy esetleges "túró rudi" szóvédjegy bejelentésével, és azért elégszik meg ábrás védjegyeivel, mert a köznevesülésre, fajtanévvé válásra való tekintettel a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala valószínűleg elutasítaná a lajstromozás iránti kérelmet.

Akkor mi hiányzik még? Miért ne lehetne Rudi a magyaroké? Pintz György szabadalmi ügyvivőt, a "Védjeggyel a csúcsra" című könyv szerzőjét kérdezzük.

Bemutató1.jpgPintz György szerint ebben a helyzetben a konkurensek szempontjából megfontolandó lépés lehet egy védjegytörlési per (egészen pontosan megszüntetési eljárás) megindítása a hollandok egyes védjegyei ellen, hiszen az 1997. évi XI. törvény 18. § -a megköveteli, hogy a védjegyjogosultnak a lajstromozástól számított öt éven belül meg kell kezdenie a védjegy tényleges használatát az árujegyzékben szereplő árukkal kapcsolatban. Egy ilyen eljárás esetén a védjegyjogosultnak öt évre visszamenőleg bizonyítania kell a védjegy használatát, az pedig az ügyvivő szerint valószínűsíthető, hogy a Pöttyös rudi gyártójának jó pár "Túró Rudi" ábrás védjegyével kapcsolatosan nem valósul meg e kritérium, nem lenne képes megfelelő bizonyítékokkal előrukkolni, mivel a kilencvenes években bejelentett ábrás védjegyek nagy részét már több mint egy évtizede nem használja. Így egy esetleges megszűnési eljárásban feltételezhetően sikeresen járna el a felperes fél, ezzel is szabadabbá téve a túró rudik piacát.

Ha pedig mi is szeretnénk beszállni a túró rudi óriások harcaiba, akkor egy igen alapos piaci tanulmány szerint mintegy 100-300 millió Ft és fél év ráfordításával elindíthatjuk saját túró rudink nagyipari gyártását.

turokiittyy_.jpg

A márkanév jogi helyzete most még eléggé bizonytalan, de tudjuk: a túró rudi "mindent megér". Ha tehát valaki veszi a fáradságot, és megteszi a szükséges eljárási lépéseket, akkor lehetséges, hogy a Túró Rudi megjelölés hamarosan törlésre kerül a védjegyek sorából. Aki pedig megfelelő elővigyázatosság nélkül saját túró rudival lép a piacra, és rá is aggatja a "túró rudi" nevet a termékre, az könnyen úgy járhat, mint "Kigler" a Moszkva tér című film egyik híres jelenetében:

– Buszvezető: „Szálljatok le a buszomróól!”

– Kigler: „Milyen „buszodról”? Nem a tiéd a busz, hanem a népé…!”

 

Papp Lilla
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda Kft.
www.szabadalmi.hu

 

Kapu felújítás: kapu.farestaurator.hu